یک راه حل آسان برای مبل بادی خود می خواهید؟ این را بخوان!

محمد فاتح در همان روز فتح استانبول فرمان تبدیل کلیسای ایا صوفیا به مسجد را صادر کرد و سه روز پس از فتح استانب

توسط مدیر سایت در 7 اردیبهشت 1402

محمد فاتح در همان روز فتح استانبول فرمان تبدیل کلیسای ایا صوفیا به مسجد را صادر کرد و سه روز پس از فتح استانبول، ضمن برپا داشتن مراسم نماز جمعه در ایا صوفیا به امامت آق شمس الدین، خطبه به نام پادشاه فاتح عثمانی خوانده شد. در ۲۳ دسامبر ۵۶۲ کلیسای ایا صوفیا، بار دیگر درهای خود را به روی پرستش کنندگان گشود و اسقف اوتیخیوس (Eutychius) مراسم را اجرا نمود. ایا صوفیا از آن به بعد محل پرستش ارتدوکسهای قسطنطنیه و همچنین محل برگزاری مراسم امپراتوری منجمله تاجگذاریها شد. انریکو داندولو رئیس جمهوری ونیز که رهبری حمله و تصرف قسطنطنیه توسط جنگجویان لاتین را در سال ۱۲۰۴ به عهده داشت در داخل ایا صوفیا دفن گردیدهاست. در سال ۱۳۱۷ امپراتور آندرونیکوس دوم دستور ساختن ۴ مجرای جدید در سمت شرقی و شمالی کلیسا را داد. در زمان حکومت امپراتور تئوفیلوس (Theophilus) بین سالهای ۸۲۹ تا ۸۴۲ که شدیداً تحت تأثیر هنرهای اسلامی بود، دستور نصب در نقرهای با نماد حک شده خود بر آن را در ورودی جنوبی کلیسا صادر نمود. این مبلمان همچون مدل مبل راحتی به دلیل طرح، رنگ های مختلف، قیمت مناسب و ارزان این کالای زیبا و سبک با ابعاد متنوع توجه بسیاری ار افراد از کودکان گرفته تا میان سال ها به خود جلب کرده است.

در کنار ضد زلزله نمودن ساختمان، سنان همچنین ۲ مناره دیگر در سمت غربی ساختمان و مقبره سلیم دوم را در سمت جنوب شرقی مسجد در سال ۱۵۷۷ ایجاد نمود. برای ساخت ایا صوفیا یا کلیسای سوم، ژوستینین دستور وارد نمودن تمامی مواد و بهترین آنها از سراسر امپراتوری را داد. محمد دوم، دستور داد سریعاً پاکیزهسازی و تبدیل نمودن کلیسا به مسجد شروع شود. در سال ۷۲۶ لئون سوم فرمانهایی مبنی بر غیرقانونی بودن ستایش و نیایش تصاویر صادر کرد و دستور داد که ارتش او تمامی شمایلهای مذهبی را نابود کند. اتمام بازسازی کلیسا تا سال ۵۶۲ به طول انجامید تا به فرم کنونی آن درآمد. انجام این کار و بازسازی کامل ایا صوفیا شش سال بهطور انجامید و کلیسا بار دیگر در ۱۳ می ۹۹۴ افتتاح صندلی بادی راحتی شد. گروه صنعتی گلرنگ در سال ۱۳۸۲ و به ریاست استاد محمد کریم فضلی و انتخاب دکتر مهدی فضلی تاسیس شد. در قرن ۱۶، سلیمان یکم (۱۵۶۶ - ۱۵۲۰) دو شمعدان بسیار بزرگ از فتح مجارستان به ایا صوفیا آورد. در سال ۱۲۶۱، پس از بازپسگیری مجدد قسطنطنیه توسط بیزانسیها، ایا صوفیا در شرایط بسیار اسفناکی بود. این اتفاق در سال ۸۷۵ هجری (۱۴۵۳ میلادی) رخ داد. This article was c​re​ated with the  help  of G᠎SA Conte nt G᠎en​er ator DE MO.

میز تلویزیون، میز کنسول، میز جلو مبلی و میز ناهارخوری استیل عمدهترین محصولات تولیدی این برند محسوب میشوند. کاناپه بادی تختشو اینتکس از جنس پی وی سی ضخیم با روکش جیر ساخته شده است که از محصولات 2020 کمپانی بزرگ اینتکس محسوب می گردد . موسسان این شرکت «برادران احمدیان» در سال ۱۳۸۸ از آمریکا به ایران بازگشتند و با هدف کمک به محیط زیست نخستین شوینده سازگار با محیط زیست را روانه بازار کردند. هاگیا صوفیا نام اثری است از گاسپاره فوساتی که در سال ۱۸۵۲ میلادی از مشاهدهاش از وضعیت «مسجد هاگیا صوفیا». تنوع در ساختار این محصول باعث شده است که افراد بتوانند بر اساس نیاز خود بهترین گزینه را انتخاب کنند و نسبت به داشتن آن اقدام نمایند. این نمونه کالا برای استفاده کودکان، نوجوانان، جوانان، میان سال ها و افراد مسن مناسب بوده و برای هر رده سنی از سوی شرکت ها محصول مناسبی تولید و به بازار عرضه شده است تا به امروز تمام افراد در سنین مختلف از این محصول استفاده کرده و رضایت کاملی داشته اند. در سال ۸۵۹ بار دیگر کلیسا در نتیجه آتشسوزی بزرگی دچار خسارت گردید و متعاقباً در ژانویه ۸۶۹ زمین لرزه دیگری موجب سقوط نیمه گنبد موجود در ایا صوفیا گردید.

۴ مجرای موجود کنونی احتمالاً در آن دوره ساخته شدند. در این زمان تمام تصاویر و مجسمههای موجود در کلیسا ایا صوفیا نابود یا به محل دیگری منتقل شدند. این بار Isidorus از مواد سبکتری استفاده نمود و همچنین گنبد را به اندازه ۲۵/۶ متر (در حدود ۵/۲۰ متر) بالاتر برد که این ساخت تاکنون باقیمانده و برای همین ارتفاع گنبد ۶/۵۵ متر در حال حاضر است. امپراتور بعدی بایزید دوم مناره جدیدی را به جای منارهای که توسط پدرش ساخته شده بود، ساخت. زلزلههای مهلکی در ماه اوت ۵۵۳ و دیگری در دسامبر ۵۵۷ باعث بروز ترکهای بزرگی در سقف گنبد اصلی و نیمه گنبد بخش شرقی ساختمان گردیده و بالاخره گنبد اصلی در زمین لرزه ۷ می ۵۵۸ کاملاً فرو ریخت که ریزش آن همچنین باعث نابودی محراب گردید. پس از زمین لرزه بزرگ ۲۵ اکتبر ۹۸۹ که این بار باعث فروریختن گنبد بزرگ ایا صوفیا شد، باسیلیوس دوم از معمار ارمنی به اسم تردات (Trdat the Architect) که کلیساهای باشکوهی مثل آنی (Ani) و آرگینا (Argina) را طراحی نموده بود خواست که گنبد را ترمیم نماید. این آثار هنوز هم در برخی موزههای غرب نگهداری میشوند. پس از تسخیر قسطنطنیه در پایان جنگ صلیبی چهارم، ایا صوفیا مورد تجاوز و بی حرمتی مسیحیان لاتین قرار گرفت، بسیاری از یادگارهای باستانی و آثار مقدس منجمله سنگ قبر عیسی مسیح، تصویر شیردهی مریم عذرا، کفن عیسی مسیح، کالبد برخی از بزرگان مسیحی دفن شده در ایا صوفیا دزدیده شده و به کلیساهای غرب فرستاده شدند.

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن