فولاد و انواع فولاد های آلیاژی

فولاد در واقع آلیاژی متشکل از آهن، کربن و مقادیر دیگری از سایر عناصر است. آهن به تنهایی استحکام و سختی بسیار پ

توسط PARINEWS در 27 اردیبهشت 1400

فولاد در واقع آلیاژی متشکل از آهن، کربن و مقادیر دیگری از سایر عناصر است. آهن به تنهایی استحکام و سختی بسیار پایینی دارد و به آسانی در مقابل فشار، آسیب دیده و تخریب می‌شود. علی رغم استحکام و سختی پایین، آهن خالص چکش خواری خیلی مناسبی دارد و با نیروی کم به اشکال مختلف در می‌آید. برای رفع مشکل استحکام و سختی آهن، از کربن استفاده می‌شود.صنایع فولاد آرون تجارت تیوان یکی تولید کننده و توضیع کننده های خوب در این حوزه است

فولادهای آلیاژی امروزه به شدت در صنایع مختلف از جمله صنایع قالب‌سازی و خودرو و ماشین‌سازی تا صنایع غذایی و تولید ظروف آشپزخانه کاربرد دارد. کاربرد فولادها گسترده و متنوع است و انتخاب فولاد مناسب جهت استفاده در یک صنعت کار ساده‌ای نیست. یکی از پرکاربردترین فولادها که بیشتر در مقطع ورق تولید می‌شوند ورق های ضد سایش هستند.

 

انواع فولاد

فولاد فنری در واقع به طیف وسیعی از فولاد های مورد استفاده برای ساخت انواع فنر ها گفته می شود. یکی از مهم ترین پارامترهای ساخت فولاد فنر استحکام تسلیم می باشد. که به معنای توانایی فولاد فنر در میزان خم شدن یا تاب خوردن قابل توجه و در نهایت بازگشت به حالت اولیه است. برای همین آلیاژهای فولاد آهن باید از ویژگی های خاص و قابلی مانند توانایی مقاومت بالا در برابر نیروهای مختلف پیچشی و خمشی باشند. بدون آنکه پس از پیچش و خمش فنر به حالت اولیه برگردد.

 

فولاد نسوز

فولاد نسوز (Heat resistant Steel) در اشکال مختلف میلگرد، ورق، لوله و توری نسوز شناخته شده که از ترکیب آهن، کربن و عناصر آلیاژِی دیگر تولید می‌شود. همان‌طور که اشاره شد، این محصول صنعتی یکی از انواع استنلس استیل است که این خانواده به علت داشتن عنصر کروم و نیکل در آلیاژ خود به خاصیت مقاومت به خوردگی و حرارت معروف هستند. خانواده فولاد نسوز و زنگ نزن، مجموعا ۶۱ گرید مطابق با استاندارد آمریکایی AISI-SAE دارند؛ بعضی از این گریدها که به چهار گروه کلی تقسیم می‌شوند، با کاربرد نسوز بودن مورد استفاده قرار می‌گیرند و در قسمت انواع استیل نسوز به آ‌ن‌ها پرداخته می‌شود.

 

فولاد ضد زنگ

فولاد ضد زنگ خواص منحصر به فرد زیادی دارد که می توان از آنها در مقیاس وسیعی از صنعت سازه بهره جست. این مقاله نشان می دهد که چگونه تحقیقات انجام شده در 20 سال گذشته توانسته، استفاده از فولاد ضد زنگ در سازه ها را تحت تاثیر قرار دهد. پیشرفت های قابل ملاحظه در فرآیند ساخت مواد باعث ارتقای فولاد ضد زنگ دولایه شده است که دارای خواص مکانیکی بسزایی است

 

فولاد نرم 

ولاد نرم یا فولاد نرمه به آن نوع فولادی گفته می ‌شود که میزان کربن آن بسیار بسیار پایین و حداکثر در حدود 17/0 درصد باشد. به این معنی که فولاد نرم در دسته‌ های فولاد کم‌ کربن و فولاد با کربن ملایم قرار دارد. این فولاد به دلیل قابلیت شکل ‌پذیری راحت و جوش‌ پذیری مورد استفاده صنایع مختلف به‌ خصوص صنایع ساختمان‌ سازی قرار گرفته است. اصطلاحاً به فولاد نرم فولاد ساختمانی نیز گفته می ‌شود، زیرا بیشتر استفاده آن در صنعت ساختمان ‌سازی است.

 

فولاد سخت

سخت کاری فولاد، نوعی عملیات حرارتی که در آن، سطح رویی فولاد دچار تغییر شده و خواص مکانیکی، متالوژیکی، شیمیایی و فیزیکی فولاد دچار تغییراتی می ‌شود و بهبود می ‌یابد ولی بخش داخلی آن تغییر نمی ‌کند در آخر می‌ توان از قطعات به ‌دست ‌آمده در ساخت قطعات صنعتی استفاده کرد.

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن