چری آریزو 5 در مقابل بسترن B30

بسترن B30 یک سدان چینی است که محصول مشترکی از مزدا ژاپن و فاو چین است. این خودرو که در سال 2015 در چین رون

توسط PARINEWS در 12 شهریور 1399


هشت آپلود

بسترن B30 یک سدان چینی است که محصول مشترکی از مزدا ژاپن و فاو چین است. این خودرو که در سال 2015 در چین رونمایی شد، در سال 1396 توسط گروه بهمن به ایران رسید. این خودرو توانست به دلیل ظاهر مناسب و کیفیت خوب فنی توانست به فروش خوبی دست پیدا کند. چری آریزو 5 هم یک سدان چینی است که برای اولین بار در سال 2015 رونمایی شد. این خودرو هم در سال 1395 توانست با کمک مدیران خودرو خود را به ایران برساند. آنچه می‌خوانید یک آریزو 5 زیر ذره بین جذاب و بسترن B30 میان این دو رقیب سرسخت چینی در بازار خودروی ایران است. 


طراحی
هشت آپلود
بسترن B30 ازنظر ظاهری توانسته هماهنگی خوبی میان اجزای خود ایجاد کند. جلوپنجره شش‌ضلعی این سدان چینی در ترکیب با خطوط روی کاپوت توانسته ظاهر اسپرت و شیکی به بسترن B30 ببخشد. چراغ‌های کشیده جلو و مه‌شکن‌های مثلثی‌شکل هم نقش موثری در تکمیل زیبایی ظاهری بسترن B30 داشته است. فضای داخلی کابین باوجوداینکه ساده به نظر می‌رسد اما جذابیت خاص خود را دارد. طراحی جالب دسته‌دنده، فرمان سه‌شاخه و صفحه کیلومتر توانسته پای ظاهر اسپرت بیرونی بسترن B30 را به داخل کابین باز کند. همچنین خطوط منحنی بالای داشبورد و چینش مناسب دکمه‌های کنترلی بر روی فرمان و داشبورد دسترسی به قیمت‌های مختلف خودرو را بسیار ساده کرده است. بااین‌حال پلاستیک به‌کاررفته در ساخت کابین کیفیت چندان مطلوبی ندارد.
طراحان چری آریزو 5 تلاش کرده‌اند تا با استفاده از خطوط حجم‌دهنده و شکسته چهره جذاب‌تری به این خودرو ببخشند. این خطوط علاوه بر زیبایی ظاهری می‌توانند وضعیت آیرودینامیکی چری آریزو 5 را بهبود ببخشند. چری آریزو 5 تا حدی زیبایی ظاهری خود را مدیون ایده طراحان کره‌ای در ساخت کیا سراتو و هیوندای النترا است. چراغ‌های دوتکه در عقب و جلو و استفاده از نوارهای تزیینی در مه‌شکن‌ها توانسته چری آریزو 5 را به یک خودروی همه‌چیزتمام تبدیل کند. در فضای داخلی چری آریزو 5 خبری از سادگی ظاهری بسترن B30 نیست. نمایشگر لمسی که در وسط داشبورد قرارگرفته و دکمه‌های کنترلی روی فرمان ظاهر متفاوتی را برای کابین چری آریزو 5 به وجود آورده‌اند. اما ردپای طراحی خودروهای کره‌ای در داخل چری آریزو 5 همچنان به‌وضوح دیده می‌شود.


مشخصات فنی
بسترن B30 از یک پیشرانه 1.6 لیتری برای تامین نیرویی برابر 107 اسب بخار و گشتاوری در حدود 155 نیوتن متر استفاده می‌کند. انتقال نیرو به چرخ‌های جلو در بسترن B30 به یک گیربکس 6 دنده اتوماتیک باحالت اسپرت سپرده‌شده است. بسترن B30 می‌تواند در 12.6 ثانیه از صفر به صد برسد. برای پیمودن یک مسیر ترکیبی صد کیلومتری با این سدان 1270 کیلوگرمی باید 6.7 لیتر سوخت مصرف کنید. به‌علاوه فشردن پدال گاز بسترن B30 می‌تواند تجربه رانندگی با سرعت 170 کیلومتر بر ساعت را برای شما به ارمغان آورد.
پیشرانه 1.5 لیتری چری آریزو 5 دارای 4 سیلندر است و می‌تواند نیروی تولید خود را با یک گیربکس CVT به چرخ‌های جلو برساند. این پیشرانه می‌تواند قدرتی برابر 116 اسب بخار و گشتاوری در حدود 141 نیوتن متر تولید کند. چری آریزو 5 این قدرت را صرف این می‌کند که بتواند خود را در 11.8 ثانیه از صفر به صد برساند. اگر به‌اندازه یک مسیر ترکیبی 100 کیلومتری با مقصد خود فاصله دارید، برای پیمودن آن باید از وجود 6 لیتر سوخت در باک چری آریزو 5 خود مطمئن باشید.


امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی
هشت آپلود
هر دو خودرو مانند همه خودروهای چینی امکانات رفاهی زیادی را در خود جای‌داده‌اند. هرچند ایمنی این خودروها در هیچ منبع رسمی مورد آزمون قرار نگرفته اما تجهیزات ایمنی آن‌ها هم در حد قابل‌قبولی قرار دارد. نام امکاناتی مانند کروز کنترل، کنترل ایستایی ُدر سربالایی، کنترل کشش و پایداری، توزیع نیروی ترمز، ترمز ضد قفل و کمکی، سنسور عقب، دوربین عقب، دی‌لایت، چراغ مه‌شکن عقب، صندلی‌های دستی، صندلی‌های تاشو و سانروف در فهرست امکانات ایمنی هر دو رقیب به چشم می‌خورد.
چری آریزو 5 از یک فرمان هیدرولیکی برای حضور در این میدان رقابت استفاده کرده است. آنچه این سدان چینی را در این میدان ماندگار کرده است، امکاناتی مانند 6 کیسه هوا، سنسور فشار باد تایر، بلندگوهای جلو و عقب، ورود و استارت بدون کلید، چراغ بدرقه و آینه جانبی با تنظیم برقی است.


هشت آپلود
بسترن B30 نیز تلاش کرده تا با استفاده از امکاناتی مانند فرمان برقی دوحالته و حساس به‌سرعت، 2 کیسه هوا، کمربند ایمنی پیش‌کشنده، 4 بلندگو، هندزفری، نمایشگر صفحه کیلومتر، اتولایت، تهویه مطبوع اتوماتیک، ایزوفیکس صندلی و گرم‌کن آینه جانبی از رقیب خود پیشی بگیرد.


جمع‌بندی
بسترن B30 در قسمت عملکرد جعبه‌دنده بهتر از چری آریزو 5 عمل می‌کند. به‌علاوه کیفیت ساخت بالا و فضای پای کافی در قسمت عقب از مزایای بسترن B30 است. فضای داخلی کابین در چری آریزو 5 هم برای تمامی سرنشینان کافی است. از دید خریداران ارزش خرید بسترن B30 بیشتر از چری آریزو 5 است. هرچند میزان رضایت کاربران در بخش‌های طراحی ظاهری، کابین و امکانات از چری آریزو 5 بیشتر است.

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن